• Project FLOW! Doet jouw leerling mee?

  • Project FLOW! Doet jouw leerling mee?

  • Project FLOW! Doet jouw leerling mee?

Project FLOW! wat is dat?

Tijdens het MDT-project FLOW! gaan de leerlingen in een halfjaar tijd op ontdekkingstocht. De leerlingen gaan in dit project leren waar hun talenten liggen en hoe ze deze kunnen inzetten. Ze voeren twee talentgesprekken met een talentcoach, leren tijdens workshops hoe te netwerken, gaan organisaties benaderen en ze zullen op doe-plekken ontdekken wat bij ze past. De leerlingen vervullen hun doe-plekken wanneer het ze uitkomt: onder schooltijd, na schooltijd of in het weekend. Vragen en dilemma’s waar ze tegenaan lopen bespreken ze tijdens bijeenkomsten met de trajectmanagers én mede-FLOW!’ers.

Het resultaat? Na zes maanden hebben ze een rugzak bomvol nieuwe ervaringen, meer zelfvertrouwen, inzicht in hun talenten, een groter netwerk en een MDT-certificaat.

Lees de verhalen van de talentcoaches

Hilde:
”Wat een mooie en inspirerende gesprekken heb ik gehad met de leerlingen tijdens het Project Flow! Juist omdat jongeren al zoveel moeten leren, weten en ontwikkelen. Hoe ontzettend waardevol is het dan om samen met jongeren te kijken naar wat ze al wél kunnen en waar ze energie van krijgen, in plaats naar wat ze nog moeten leren?

Uitgaan van het positieve, het leren (her)kennen van je eigen talenten, ervaren dat je hier uniek in bent om deze unieke talenten vervolgens in te kunnen zetten in de (nabije) toekomst, dat gun ik echt iedere jongere!

Wat Project Flow! extra mooi maakt, is dat de jongeren met het inzetten van hun eigen unieke talenten ook nog iets goeds kunnen doen voor een ander.”

Francis:
FLOW! is een geweldig mooi project! Ik geniet met volle teugen van de fijne en waardevolle gesprekken. Wat het voor mij zo ontzettend leuk maakt is dat het gesprekken zijn met leerlingen uit verschillende milieus en van alle schoolniveaus. Je krijgt hierdoor zoveel mooie verhalen. Ik merk dat ze, gaandeweg het gesprek, ontdekken dat ze veel meer in huis hebben dan ze van zichzelf weten of hadden verwacht. En door te ontdekken wat ze goed kunnen van binnenuit merk je dat de buitenkant wegvalt en de kinderen gelijk zijn in hun zoektocht. Prachtig om te zien hoe verrast ze zijn over hun eigen talenten. Verbaasd over waar ze interesse in hebben en wat ze, voorafgaand aan het gesprek, nooit hadden gedacht.

Het is echt een waardevol project voor alle kinderen. Het maakt duidelijk hoe belangrijk het is om iets te doen in je leven waar je blij van wordt en energie van krijgt. Dan ontstaan de mooiste dingen. Het geeft mij heel veel energie en blijdschap om aan dit project mee te mogen doen!”

Jouw leerlingen in FLOW!?

In het schooljaar 2023-2024 zijn meerdere scholen in Utrecht ingestapt in het project FLOW! met groepen leerlingen. Deze leerlingen zijn aangewezen door deze scholen en zijn gestart in het begin van het schooljaar.

Daarnaast kunnen leerlingen zichzelf ook opgeven voor dit project. Aanmelden kan in één minuut! Laat ze een korte mail sturen naar aanmeldingen@projectflow.nl en het FLOW!-team neemt contact met ze op.

Professionele begeleiding en coaching

Gedurende dit project wordt jouw kind begeleid door professionele coaches en trajectmanagers die gedurende het gehele traject voor jouw kind klaarstaan.

Op maat programma per school

Afhankelijk van de ‘FLOW!-reis’ en de school zullen de uren voor Project FLOW! buiten en binnen schooltijden vallen. Dat wordt samen met de trajectmanagers en scholen bekeken. Het project wordt geïntegreerd in roosters en jaarplanningen.

Jouw invulling voor Burgerschap op school?!

De basis van Project FLOW! is volledig in lijn met vereisten aangaande Burgerschap:

1)     Zo staan de basiswaarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal, net als het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties.

2)     De onderwijsvereisten doelgerichtheid, samenhangendheid en herkenbaarheid zijn allen in het project verweven. Daarnaast wordt mede door de verantwoordingseis richting de subsidievertrekker het resultaat goed gemonitord.

3)     Project FLOW! bevat een basisopzet en -planning, maar wordt zo veel mogelijk aangepast aan het huidige schoolklimaat van de betreffende school, samen met de school. Door het project zo veel mogelijk binnen de school te integreren, streven we een zo hoog mogelijk haalbare vorm van veiligheid na voor de leerlingen.

Talentontwikkeling, iets goed doen voor een ander (doeplekken) en anderen leren kennen en begrijpen zijn de thema’s die centraal staan binnen MDT en een leidraad vormen voor de inhoud van dit project. Daarmee biedt Project FLOW! ook veel ondersteuning bij LOB en wordt het vaak ingezet in plaats van MAS (Maatschappelijke Stage).

MDT

Project FLOW! is een MDT-project. MDT is een afkorting voor Maatschappelijke diensttijd (initiatief van het Ministerie van OC&W). Doe je mee met MDT, dan ontdek je je talenten en doe tegelijkertijd iets voor een ander. Ook ontmoet je nieuwe mensen en maak je jouw wereld en die van een ander sterker.

Meer weten over MDT?

Bezoek de website www.doemeemetmdt.nl en/of check deze video.

PROJECT FLOW!

Voor alle VO-leerlingen (vanaf 14 jaar) in en om Utrecht. Dit MDT-project is een, door het Ministerie van OC&W gesubsidieerd, initiatief van de Stichting PCOU Willibrord en de Stichting NUOVO Scholen. Alle scholen van deze stichtingen en hun leerlingen zijn in de gelegenheid deel te nemen aan Project FLOW!