• Project FLOW! Doe jij mee als partner?

  • Project FLOW! Doe jij mee als partner?

  • Project FLOW! Doe jij mee als partner?

Project FLOW! wat is dat?

Tijdens het MDT-project FLOW! gaan de leerlingen in een halfjaar tijd op ontdekkingstocht. De leerlingen gaan in dit project leren waar hun talenten liggen en hoe ze deze kunnen inzetten. Ze voeren twee talentgesprekken met een talentcoach, leren tijdens workshops hoe te netwerken, gaan organisaties benaderen en ze zullen op doe-plekken ontdekken wat bij ze past. De leerlingen vervullen hun doe-plekken wanneer het ze uitkomt: onder schooltijd, na schooltijd of in het weekend. Vragen en dilemma’s waar ze tegenaan lopen bespreken ze tijdens bijeenkomsten met de trajectmanagers én mede-FLOW!’ers.

Het resultaat? Na zes maanden hebben ze een rugzak bomvol nieuwe ervaringen, meer zelfvertrouwen, inzicht in hun talenten, een groter netwerk en een MDT-certificaat.

Lees de verhalen van de talentcoaches

Hilde:
”Wat een mooie en inspirerende gesprekken heb ik gehad met de leerlingen tijdens het Project Flow! Juist omdat jongeren al zoveel moeten leren, weten en ontwikkelen. Hoe ontzettend waardevol is het dan om samen met jongeren te kijken naar wat ze al wél kunnen en waar ze energie van krijgen, in plaats naar wat ze nog moeten leren?

Uitgaan van het positieve, het leren (her)kennen van je eigen talenten, ervaren dat je hier uniek in bent om deze unieke talenten vervolgens in te kunnen zetten in de (nabije) toekomst, dat gun ik echt iedere jongere!

Wat Project Flow! extra mooi maakt, is dat de jongeren met het inzetten van hun eigen unieke talenten ook nog iets goeds kunnen doen voor een ander.”

Cindy:
Als coach bij Project FLOW! heb ik individuele talentgesprekken met leerlingen. Deze gesprekken vind ik fantastisch: de leerlingen stellen zich echt open en je ziet zulke uiteenlopende karakters voorbijkomen. Sommige van hen hebben al best wat zelfinzicht, andere minder. Maar zonder uitzondering hebben ze nog veel te leren over hun talenten. We gaan in het gesprek in op wie je in de kern bent – en dus niet zozeer op gedrag – en dat is nieuw voor ze. Er zijn jongeren die zo gewend zijn te kijken naar wat ze niet goed kunnen, dat ze nauwelijks een besef hebben van hun kwaliteiten. Ze zien vaak vooral de nadelige kanten van hun sterke eigenschappen, bijvoorbeeld als je iemand bent die veel en lang nadenkt. In de maatschappij, en op school, wordt vaak van je gevraagd dat je snel denkt en beslist. Terwijl er zoveel waardevolle kanten zitten aan tijd nemen om dingen te laten bezinken en daarover grondig te kunnen nadenken. Of een ander voorbeeld: als je de hele dag barst van de energie wordt dat vaak ervaren als vervelend, omdat je op school veel moet stilzitten. Terwijl zo’n eindeloze energie juist enorm waardevol kan zijn in situaties waarbij je juist veel in beweging moet zijn, bijvoorbeeld als activiteitenbegeleider. Ik zie bij sommige leerlingen tijdens het talentgesprek ineens dat kwartje vallen: het besef dat ze juist hun voordeel kunnen doen met deze eigenschappen. Dat raakt me echt. Zoals een jongen zei aan het eind van ons gesprek: ‘Er gaat hier een wereld voor me open!’ Het geeft me de bevestiging dat we binnen Project FLOW! waardevolle gesprekken aan het voeren zijn. En tegelijkertijd ook dat er in onze samenleving nog een wereld te winnen valt als het gaat om het ondersteunen van jongeren bij het vergaren van zelfinzicht en zelfvertrouwen!

Doe jij mee met FLOW! als partner?

Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe doeplek-partners, diverse workshopaanbieders of andere MDT projecten in Utrecht die met ons willen samenwerken. Ook enthousiast over ons project? Wil jij als partner helpen om project FLOW! tot een groter succes te maken? Neem dan contact met ons op via info@projectflow.nl.

Professionele begeleiding en coaching

Gedurende dit project wordt de leerling begeleid door professionele coaches, trajectmanagers en hun school die gedurende het gehele traject voor de leerling klaarstaan.

Tijdens en na school

Afhankelijk van de ‘FLOW!-reis’ en de school zullen de uren voor Project FLOW! buiten en binnen schooltijden vallen. Dat wordt samen met de trajectmanagers, scholen en partners bekeken.

MDT

Project FLOW! is een MDT-project. MDT is een afkorting voor Maatschappelijke diensttijd (initiatief van het Ministerie van OC&W). Doe je mee met MDT, dan ontdek je je talenten en doe tegelijkertijd iets voor een ander. Ook ontmoet je nieuwe mensen en maak je jouw wereld en die van een ander sterker.

Meer weten over MDT?

Bezoek de website www.doemeemetmdt.nl en/of check deze video.

PROJECT FLOW!

Voor alle VO-leerlingen (vanaf 14 jaar) in en om Utrecht. Dit MDT-project is een, door het Ministerie van OC&W gesubsidieerd, initiatief van de Stichting PCOU Willibrord en de Stichting NUOVO Scholen. Alle scholen van deze stichtingen en hun leerlingen zijn in de gelegenheid deel te nemen aan Project FLOW!